Follower(s)

Sang burung ini...

[Episode 3]

Waa…penatnya dalam kul 2 pagi macam tu aku baru sampai rumah, semua kena balik lewat sebab hari nih merupakan hari last untuk preparation café nih. Esok pagi dalam pukul 10 am akan launching untuk 1st day, hope-hope ramai owg bak kata bos aku.

Well…dah seminggu aku kat sini. Suka aje walau kadang-kadang penat kena buat itu dan buat ini. Mereka semua macam baik tapi suka buli aku, maklumlah aku nih jenis pendiam sikit dan tak pandai ingkar arahan.

Kadang-kadang En Danial pun dah pandai back up aku bila ada antara kami yang dah mula pandai buli aku ngn keje yang bukan keje aku. Walau fizikal aku nih kecik aje tapi mostly suma kerja aku boleh buat silap haribulan angkat meja sorang-sorang pun boleh.

Walau aku nih jenis pendiam tapi aku juga tetap ramah dengan pekerja-pekerja di sini mahupun bos aku. Kami dahla kene berinteraksi antara satu sama lain sentiasa jadi aku tidak boleh jadi kera sumbang aje di tempat ini.
Café ini di namakan ‘Café Cinta’. Sangat jiwang namanya. Nape ya? Mengikut kata Suki nama ini diberi oleh bos sendiri, ramai yang bersetuju dan aku ikut aje. Sebabnya bos mahu sesiapa yang masuk café dia nih mahu semua owg jatuh cinta, jatuh cinta kat café nih mahupun jatuh cinta sesame sendiri serta mungkin ngn service terbaik kami nanti. Suka aje aku mendengar.

Tanpa buang masa aku ke bilik air bila dah masuk bilik, tanggal baju dan cepat-cepat ambil tuala. Rasa fresh sangat bila air mencurah diri, hilang sekejab segala keletihan yang ada. Lepas ni aku budget mahu tidur awal sebab esok pukul 8am dah kena bangun, kami semua kena berada di sana tepat pukul 9am untuk last preparation. Harap semuanya berjalan lancar.
Selepas mandi dengan bertuala sahaja aku keluar, wah sangat segar badan. Then tiba-tiba aku terdengar ada ketukkan di pintu di luar rumah aku. Malas-malas aku ke pintu, yala sapela malam-malam buta nih datang umah aku.

Tanpa sedar yang aku hanya bertuala aku cepat-cepat buka pintu dan terkejut gila, bos aku berdiri di depan pintu. ‘Eh, En Danial buat kat sini?’-Rickie, laju aku bertanya. ‘ Ini rumah Rickie ya?Nasib baik tak salah sebab tadi saya ternampak kamu masuk rumah ni’-Mr Danial. Aku menganguk dan berkerut dahi, dalam hati dia nih ngintik aku ke?.

‘Boleh saya tumpang bermalam di sini?’-Mr Danial. Huh? Terpinga-pinga aku. Bermalam di rumah aku nih? Kenapa ya?.Blurr aku sekejab. ‘Maaf ya Rickie, kereta saya pancit, workshop dah tutup sebab nih dah lewat pagi.Itu kereta saya’-Mr Danial sambil tangan dia menunjuk ke kereta yang berada tidak berapa jauh dari rumah aku ini.

Dengan teragak-agak aku memberi kebenaran, maklumlah rumah aku ni agak sempit dan boleh ke orang kaya sepertinya menumpang tidur di sini. ‘Maaf ya menyusahkan awak Rickie’-Mr denial.

Aku mempelawa dia masuk, segan sekejab sebab rumah aku nih bersepah sedikit. Cepat aku capai apa-apa sahaja yang berada di meja dan lantai yang bukan pada tempatnya. Actually xdela bersepah sangat sebab aku xsuka tempat aku kotor nnti bertambah semak kepala otak aku nih.
Entah macam mana aku terpijak tin kecil kat kaki, aku tersandung dan huyung-hayang mahu tumbang. Bos aku spontan sambut aku. Aku terpinga…oh god! Tuala yang aku pakai…muka aku dah merah padam…dia pn…

No comments:

Post a Comment